16 Eylül 2013 Pazartesi

Amanın kanallarım tıkandı!

Aslında taslaklarda beklettiğim başka bir post vardı. Ama dün feci bir gece geçirince yazının konusu da değişti haliyle.

İlk günden beri hiçbir zaman sütüm öyle fışkıracak kadar çok olmadı (keşke olsaydı gerçi, onun için uğraşıyorum). Ege öğünlerinde her iki memeden de epey bi emiyor sonra da üstüne mama için ağlıyordu. Ben de "herhalde memede süt bitti, bebek ondan ağlıyor" diyor, "kalanını sağmak" diye bir şey aklıma gelmiyordu. Ancak öğünde emmediği zaman (öğün=her 2 saatte bir) ancak sağıyordum. Ama hata ediyormuşum.
 
Dün Ege öğleden sonra uykusunu saatinde uyumadı nedense ve akşam saat 6'da uyudu. Ben de "eh 8 gibi uyanır banyosunu yaptırır uyuturum" dedim ve bekledim. Gece 9-9.30'a kadar "şimdi uyanır, boşuna sağmayım" diye diye bekledim (salak kafa mı diyim, acemi anne mi diyim bilemedim). Sonunda bebek 9.30 gibi uyandı, azıcık emdi (süre olarak) ve tekrar uyudu. Ben de "az emdi ama güçlü emdi herhalde, doyup uyuduğuna göre..." dedim. Demez olaydım. Saat 10.30 gibi sağ göğsümün sağ tarafında hafif bir ağrı hissettim, biraz da sertleşme. Ama koltukaltıma gelen kısımlarda zaten hep bir sertlik vardı, ben de yapısal diye düşünmüştüm. Sonra yattım uyudum ve gece 1 gibi uyandığımda ağrı biraz daha artmıştı ama çok sorun edilecek bir şey değildi. Ege'yi emzirdim ve 1.30 gibi tekrar yattım. Sonra 4.30 da ağrı içinde kıvranarak uyandım. Ege'yi emzirdim uyuttum ama hala işin ciddiyetini anlamamıştım. Meğer süt kanallarım tıkanmış! Diğer odaya geçtim ve sağ göğsümü sağmaya başladım. "Süt dolduğu için ağrıyor herhalde biraz sağarım geçer" dedim ama nafile. Sağıp sağıp hemen hemen hiçbir şey çıkmayınca (10 cc kadar çıktı) yatayım sabah tekrar denerim dedim. Ama yatmak ne mümkün. Yatakta bir taraftan diğerine dönerken bile, inanılmaz canım acıyordu. Sertliğin nerede olduğunu bulmak için elimi göğsümde gezdireyim dedim ama yok, dokununca bile duramıyordum. Masaj yapmaya başladım ama fayda etmiyordu. Bu sırada Ege 6'ya doğru tekrar uyandı, biraz daha emzireyim dedim ama derdi gazıydı pek emmek istemedi. Ben de altını açtım falan tekrar yatırdım. Bu sıralarda ağrı dayanılmaz olmuştu. Beni bilen bilir, acı eşiğim yüksektir, öyle her şeye ağlamam. (Çocukken bile ne penisilinler yiyordum da gıkım bile çıkmıyordu.) Bu göğüs ağrısı feciydi. Ben bir yandan Ege'nin altını değiştiriyor bir yandan da ağlıyordum. Sesime eşim uyandı ve beni öyle görünce o da panik oldu. Ağrı kesici al dedi, işe yarar mı bilemedim ama aldım (doğumdan sonra da kullandığım Minoset'ten aldım, emzirirken kullanılabiliyor). Sonra eşim yattı tabii yapabileceği bir şey yoktu. Ben ağrıdan uyuyamadığım için açtım internetten araştırdım. Sonunda anladım ki bu işin tek çözümü bebeğin emmesi. Evet, sıcak kompres, masaj, sağma da yapmak gerekiyormuş (hepsini yaptım) ama en önemli ve en etkili çözüm bebeğin emmesi. Çünkü bebek pompadan daha güçlü emiyor ve tıkanan kanalların açılmasını sağlıyor. Ege sabahları 6'dan sonra uzun uyumuyor zaten, 6.30-7'ye doğru uyandı tekrar. Bu sefer aç bir halde. Ben de ısrarla sağ göğsümü verdim. Emiyor emiyor, bir şey gelmeyince sinirlenip ağlıyordu ama konuştum onunla. "Bebeğim n'olursun anneye yardım et" diyerek ağlaya ağlaya emzirdim. Saat 8'e kadar zorlukla da olsa emzirdim. Birazcık doydu da mı uyudu yoksa emmekten mi yoruldu bilmiyorum, 8 gibi uyudu tekrar. Ben de onu yatağına yatırdım ve o da ne?! Bebeği yatırmak için eğildiğimde meme ucundan sütler damladı. Ama nasıl bir damlamak, sanki çeşmeyi iyi kapatmamışsın gibi. İlk anda ne yapacağımı bilemedim, elimle tuttum heryere akmasın diye. Sonra dur peçeteyle temizleyim deyip salakça şeyler yaptım. Uykusuzluk ve can acısı insana böyle saçma şeyler yaptırıyor işte, halbuki hemen sağsana dimi? Sonra biberon kapağını aldım hemen ve bir internet sitesinde köpek pozisyonunda durup masaj yaparak sağmanın iyi geldiği yazıyordu, hemen bu öneriyi denedim. 5 cc kadar bu şekilde süt topladım. Ama önceden bir 10-15 cc filan aktı öylece... Neyse sonra da sağmaya devam ettim. Göğsüm yumuşamaya başlamıştı. Sertlik gittikçe azalıyordu. Canım oğlum annesinin acısını geçirmişti, birtanem benim! Şu anda hala diğer göğsüm kadar yumuşak değil o bölge ama ağrısı yok denecek kadar az. Elimle bastırırsam ağrıyor sadece. Böylece 12 saatten az bir sürede tıkanmış süt kanallarının problemini ve çözümünü yaşadım. İnşallah bir daha böyle bir şey yaşamam. Bundan sonra ne olursa olsun düzenli sağacağım. Bugün başladım bile!

2 yorum:

  1. off adaş yaa geçmiş olsun..aferin ege'ye kahramanım yahu!
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler adaş... gebelikte canım bu kadar yanmamıştı. doğum sonrası daha zormuş :( sana tavsiyem, almadıysan mutlaka pompa al. doğumdan önce başucuna koy. en sevdiğin arkadaşın olacak doğum sonrası.

      Sil